Thursday 18 July 2013





مصاحبه با پیشکسوتان فوتبال آبادان قسمت ششم
بادرود به شما جناب لقمان خودتتان را معرفی کنید و کمی از فعالیتهای ورزشی که داشتید برایمان بگویید تا عزیزانی که با شما آشنایی ندارند آشنا شوند؟
فریدون لقمان هستم متولد سال 1329 در شهر پر فروغ و افتخارآفرین آبادان و مثل دیگر دوستان و همبازیمام در کوچه و محلات احمدآباد و بهمنشیر پابرهنه بدنبال توپ میدویدم. آخر من همچون عمویم امیرال خیراندیش که در اغلب رشته های ورزشی قهرمان ایران بود علاقمند فوتبال شدم. من از عاشقان تماشای فوتبال بزرگان و اساتید این رشته جذاب و مردم پسند بودم.من در دروانی که فوتبال را بطور رسمی شروع کردم تا پایان شاید ا.لین و یا انگشت شمار فوتبالیستی باشم که در پست خودم ( هافبک ) باشم که بیشتر از سن خودم بازی کردم و بیشتر از هم پستهایم گل زده باشم. آخه آنموقع کسی بدنبال گل شماری و تعداد بازی نبود و فقط غیرت و تعصب بهترین ملاک یک فوتبالیست خوب بود. علی ایحال در دوران تحصیلی ام در مسابقات آموزشگاه در سطح شهرستان – استان و کشور مقامهای زیادی در چندین سال متوالی بدست اوردم. در سطح باشگاهی بطور رسمی از سال 1347 فوتبال را در تیم استقلال ( تاج سابق ) آبادان به استادی آقایان احمد هدایت و اسفندیار دوستانی شروع کردم و در حقیقت هر چه افتخار کسب کردم و یا مقامی بدست اوردم جز ارشاد آنها هیچ چیز نمیتواند باشد. تیم استقلال آبادان ( تاج سابق ) که من در آن شرکت داشتم حدود 2 سال در ایران بدون باخت بوده و چندین بازیکن زبده و کارآمد توسط مربیان این تیم آقایان هدایت و دوستانی به عضویت تیم ملی ایران درآمدند از جمله آقایان منصور رشیدی- علی رحمانی- غلامحسین مظلومی- پرویز مظلومی- حسن نظری- ابراهیم قاسمپور- حسن نگارش- فریدون لقمان و علی اهوازی. چندین سال در تیم صنعت نفت آبادان افتخار آفرین شهر قهرمان پروربودم و توانستم فوتبال خوزستان را در سطح ایران همچون گذشتگان سرپا نگهدارم و در این مدت تنها تیم جام تخت جمشید در ایران بودیم که فقط از نفرات بومی ( بچه های خاک خورده آبادان ) استفاده میکردیم. غیرت و تعصب در خوزستان خصوصا در آبادان زبانزد خاص و عام بود و به همین منظور فوتبال را برای خوشحالی مردم با تعصب بازی میکردند. در سال 1356 نیز به تیم پر افتخار رستاخیز خرمشهر با آن بچه های با معرفت و غیرتیش به سرپرستی مرحوم یونس زاده پیوستم و در آن سال بهترین تیم شهرستانی بودیم. قهرمانی در دسته یک کشور همراه با تیم دارایی تهران با مربیگری آقایان جلال طالبی و مهدی لواسانی به لیگ تخت جمشید رفتیم. 2 قهرمانی ایران با تیم منتخب اصفهان ( جام قدس ) و 2 قهرمانی با تیم ذوب آهن اصفهان و 2 بار به اردوی تیم ملی ایران خوانده شدم که بار اول بعلت شکستن پایم قادر به همکاری نبودم و دفعه دوم هم خودم نرفتم. مربیان من در دوران ورزشی ام عبارتند از : آقایان احمد هدایت- مرحوم اسفندیار دوستانی- فاروق فتاحی- غلامحسین واقف- مرحوم پرویز دهداری- هاری کیم انگلیسی- ایرج امیدوار- جلال طالبی- مرحوم منوچهر سالیا- فریدون جمالی- مرحوم حمید برمکی و مرحوم محمود زارع بودند.
- به نظر شما فوتبال ایران سال پرباری را پشت سر گذاشت؟
تشکیلات فوتبال ایران نیاز به یک بازسازی بزرگ دارد و بقولی یک انقلاب فوتبالی رخ دهد تا دست دلالان دو مسئولین غیرفوتبالی کوتاه شود. کسانی مدعی این ورزش مردم پسند شده اند که در دوران تحصیلات خود در مدرسه ورزش هم نکرده اند ولی متاسفانه همگی صاحب منصب شده اند ( مدیر عامل- رئیس هیت مدیره- هیت مدیره- مدیر فنی و سرپرست ) فکر کنم توانسته باشم منظورم را در مورد پرباری فوتبال گفته باشم. امیدوارم که هر چه زودتر این پرباری از راه برسد.
- چه بلایی سر نفت آبادان آمده تیمی که ریشه اش را در فوتبال ایران میتوان دید و از بنیادگذاران تخت جمشید بوده ولی باید به این روز بیافتد؟
باعث نابودی تیم صنعت نفت کسی نیست به جز آقایانی که فوتبال را با ابزارکار خود در پالایشگاه و خط لوله پخش بنزین و روغن و گازوئیل اشتباه گرفته اند. برسی بفرمائید طی این چند سال که لیگ برگزار شده چه کسانی مدیریت و هیت مدیره نفت بوده اند ترا بخدا قسم اصلا از فوتبال بجز مزایا به خودشان دادن و در تشکیلات فدراسیون و غیره نفع مهمی برای فوتبال صنعت نفت و آبادان داشته اند. این آقایان تا زمانیکه جایگاه بزرگان و پیشکسوتان فوتبال آبادان قدر ندانند وصعیت صنعت نفت به همین منوال به زوال کشیده خواهد شد.
- عده ای از تماشاچیان آبادانی میگویند که نفت باید از بازیکنان بومی استفاده کند آیا به نظر شما مرز و بومی در فوتبال وجود دارد؟
همیشه در تمام دوران فوتبالم در آبادان تماشاچیان حرف اول را میزدند فرهنگ تماشاچیان آبادان از قدیم الایام سرچشمه گرفته و خوشبختانه همگی فوتبال را می فهمند. ولی متاسفانه طی این چند سال در تیم صنعت نفت اینقدر بی مدیریتی و سهل انگاری شده که این دلسوزان فوتبال آبادان سردرگم شده اند. من بنوبه خودم به تماشاچیان فوتبال آبادان افتخار میکنم. فوتبال حرفه ای اصلا صحبت از بومی و غیر از بومی نمیکند باید گشت تا باغیرتش را گیر آورد و بازیکن بومی را باید مثل غیربومی دانست و حق و حقوقش را در قبال زحماتش بدهند.
- به نظر شما چه باید کرد با مافیای فوتبال در ایران و مخصوصا در آبادان آیا باید آنها را معرفی کرد و دست آنها را از فوتبال کوتاه کرد؟
تا زمانیکه پول حرف اول را در فوتبال میزند مافیای فوتبال روز بروز پر قدرتتر میشود کوتاه کردن دست مافیای فوتبال فقط بدست فدراسیون فوتبال انجام پذیر است که اگر فدراسیون عجله نکند برای قطع دست آنها از فوتبال ایران آنموقع است که ضربه هولناک دیگری به ورزش فوتبال خواهد خورد زد که امیدوارم هر چه زودتر ماقیای فوتبال با تلاش دست اندرکاران فدراسیون فوتبال از بین برود.
- به نظر شما چه باید کرد که فوتبال پرباری در خوزستان و مخصوصا در آبادان داشته باشیم؟
در خوزستان خوشبختانه تیم فولاد خوزستان با عملکرد بسیار عالی و مدیران فوتبالیش روز به روز پیشرفت داشته و خواهد داشت. ایجاد مدارس فوتبال با توجه به نوجوانان و جوانان- کلاسهای مدیریتی- سرپرستی¬- مربیگری بصورت مداوم و داشتن باشگاه مجهز حداقل در نام تیم مربوطه و استفاده از بزرگان و پیشکسوتان فوتبال در همه جوانب کمکی مهمتراز همه فرهنگ سازی در جامعه و مردم شهر مربوطه .
- متاسفانه فوتبال ایران بدست غیر فوتبالی اداره میشود به نظر شما با این روش فوتبال ایران به کجا خواهد رفت؟
دلیل بزرگ درجا زدن فوتبال ما در آسیا همین است نداشتن شخص فوتبال بازی کرده و نداشتن صندلی در کنفدراسیون آسیا و همچنین در کمیته داوران آسیا باعث عقب نشینی فوتبال ما شده است لطف کنید و پیگیر شوید که در لیگهای 1و2و3 کشورمان مدیریتها- رئیس هیت ها و ... دست چه کسانی است.
- بچه های خوزستانی و خصوصا آبادانی که در خارج از ایران زندگی میکنند چه کمکی میتوانند به فوتبال خوزستان و آبادان کنند؟
اگر مدیریتها سالم و از دانشهای فوتبالی خود به نحو احسنت استفاده کنند مطمئن باشید فوتبالی قوی و با قدرت در خوزستان و خصوصا در آبادان خواهیم داشت خوزستان علاقمندان فوتبالی بسیاری در سراسر جهان دارد که همگی قلبشان برای تیمشان میتپد آبادان در شرایطی بدتری قرار گرفته. اگر کرکسها لاشه صنعت نفت را رها کنند مطمئن باشید که همه همکاری میکنند.
- نظرتان در مورد برگشتن ابراهیم قاسمپور به مربیگری نفت آبادان چی است؟
آقای قاسمپور فعلا قرارداد داخلی با نفت بسته و طبق تماس تلفنی که با او داشتم میگفت یک سری شرایط و خواسته داشته ام که در صورت برآورده شدن شروع به کار میکنم. به نطر من اگر خواستهای قاسمپور برآورده شود و این چند دستگی که همیشه در میان گردانند گان نفت بوده از بین برودو کلا آرامش داشته باشد معتقدم که ایشان مربی کاربلدی است و بط.ر یقین این توانایی برگرداندن تیم را به لیگ برتر دارد. مخصوصا اینکه پیشکسوتانی که قبلا همبازیش بودند همیشه این آمادگی را دارند که از نطر فکری همه جوره ایشان را یاری کنند.
- در پایان اگر سحنی دارید با تماشاگران نفت آبادان و یا با مسئولین نفت و ورزش آبادان خوشحال میشویم بشنویم؟
آقایان برادران ترا خدا فوتبال را در اختیار فوتبالیستها قرار دهید و شما حمایت صا دقانه داشته باشید مطمئن باشید نتیجه ای بهتر از این خواهیم داشت.
تماشگر عزیز متاسفم که مسئولین بی مسولیت تاریخچه فوتبال آبادان را بدست نااهلان دادند که نتیجه اش دسته یک از آب درآمد . شما همیشه قلبتان برای صعنت نفت می تپد و خواهد تپید نگران نباشید انشا الله روزی این کرکسها دست از سر این تیم برخواهند داشت و شکوفایی و شادابی برای شما و تیم صعنت نفت آرزوی تمام علاقمندان چه در خارج و چه در ایران پشکسوتان از یاد رفته این تیم خواهد بود.
فریدون لقمان
جناب لقمان از شما تشکر میکنم که وقتتان را در اختیار ما نهادید و آرزوی سلامتی برای شما و دیگر پیشکسوتان ایران عزیز و خصوصا خوزستان و آبادان میکنم.
سیروس

No comments:

Post a Comment