Friday 12 July 2013


با درود به شما جناب الیاس رحیم خانی سامانی و از اینکه وقتتان را در اختیار ما نهادید کمال تشکر را دارم.
لطفا خودتتان را معرفی کنید و کمی از خودتتان و فعالیتهای ورزشی که داشتید برایمان بگویید تا عزیزانی که شما نمیشناسند با شما آشنایی پیدا کنند


الیاس رحیم خانی سامانی معروف به الیاس رحیم خانی
متولد 1336
از سال 1351 تا 1356 عضو تیم های فوتبال منتخب آموزشگاه های آبادان ـ خوزستان ـ تیم نوجوانان و جوانان آبادان ـ خوزستان ـ ایران (فقط نوجوانان) بودم.
از سن 15 سالگی و تا سال 1360 عضو باشگاه استقلال (تاج) آبادان
افتخارات:
قهرمان باشگاه های آبادان در رده جوانان
قهرمان نوجوانان خوزستان
قهرمان جوانان خوزستان
دو مقام نایب قهرمانی کشور با تیم منتخب آموزشگاه های خوزستان
یکی از پر افتخار ترین بازیکنان آبادان و خوزستان در ورزش آموزشگاهی
کسب مقام سوم کشور در مسابقات مهاجرین ( ماهشهر ) با تیم چهار محال و بختیاری

1- به نظر شما فوتبال ایران سال پرباری را پشت سر گذاشت ؟

تا زمانی که ورزش فوتبال در کشور ما فاقد زیرساخت های اولیه و بدیهی مانند: فوتبال پایه علمی و مدرن، مسابقات منظم و برنامه (در تمام رده های سنی)، ورزشگاههای استاندارد با حداقل های فیفا، و سایر شاخص های مرتبط با آن نباشد، کسب مقام های کاذب و فریبنده نظیر: فدراسیون برتر آسیا، جرقه های گاه و بیگاه در رده ملی و باشگاهی، از نظر من پربار و دارای معنا نخواهد بود. بنابراین سال گذشته را سال پرباری نمی دانم.

2- چرا فوتبال خوزستان و مخصوصا آبادان که زمانی بازیکن صادر میکرد به تیم ملی به این روز افتاده؟

فوتبال خوزستان و آبادان هم، تابعی از شرایط و فرآیند فوتبال ملی است. در سه دهه اخیر بجز کسب مقام قهرمانی فولاد خوزستان در مسابقات لیگ برتر، هیچ گاه خوزستان و آبادان به جایگاه قبل از انقلاب نرسیدند. وقوع جنگ تحمیلی و مهاجرت اهالی آبادان به سایر شهرها، یک توقف و روند ایستایی برای آبادان بوجود آورد. در مقابل شهرهای دیگر با داشتن یک ثبات و با کسب مقام های متعدد، رشد فزاینده ای داشته باشند مثل: اصفهان ـ تبریز.
خلاصه: وقوع جنگ، بازگشت تدریجی و حداقلی خانواده ها پس از خاتمه جنگ به آبادان، باعث شد آمار جمعیت نیز کاهش یابد. طبیعتاً از جمعیت 300000 نفری قبل از جنگ وقتی فقط 100000 نفر در روزهای اولیه حضور داشته باشند با کمبود بازیکن خلاق هم روبرو هستیم.

3-چه بلایی سر نفت آبادان آمده تیمی که ریشه اش را در فوتبال ایران میتوانی دید و از بنیاد گذاران جام تخت جمشید بوده ولی باید به این روز بیافتد و همانطور که میدانید این تماشاگران پرشور آباداتی هستند که در سرما و گرما به ورزشگاه میروند و ناامیدانه به منزل برمیگردند؟
ناآگاهی و ناآشنایی تصمیم گیرندگان اصلی نفت + بروز و وقوع تولد مافیای پنهان فوتبال + حضور غیراصولی و خارج از روند لیدرها + پاسخهای اعلام شده در سؤالهای 2و3 باعث شد نفت به سراشیبی سقوط بیافتد.

4- عده ای از تماشاگران آبادانی میگویند که نفت باید از بازیکنان بومی استفاده کند آیا به نظر شما در حال حاضر مرز و بومی در فوتبال است؟

مرز بومی و غیربومی را وجود پولهای بی رویه و حضور دلالان رقم می زند ـ هر زمان فرهنگ واقعی فوتبال حرفه ای در جامعه ورزشی ایران حاکم شد می توان به واقعیت های مرزبومی و غیربومی پی برد.

5- به نظر شما چه باید کرد با مافیای فوتبال در ایران و مخصوصا در آبادان آیا باید آنها را معرفی کرد؟
بله صد درصد باید معرفی شوند تا جامعه فوتبال آنها را کامل شناسایی کنند و طرد شوند.

6- به نظر شما چه باید کرد تا فوتبال پر باری داشته باشیم در ایران و محصوصا در خوزستان و آبادان ؟

پرداختن به فوتبال پایه مثل دهه 50 ـ پیوند آموزش و پرورش از نظر سیستمهای آموزشی با وزارت ورزش و تربیت بدنی متخصصین استعدادیابی + الگو گرفتن از کشورهایی که در این زمینه موفق هستند.

در پایان لازم میدانم به رسم ادب و اخلاق از پیشکسوتان و استادان خودم که هر کدام سهم بسزایی در رشد و تبلور دوران ورزشی ام داشته اند تشکر صمیمانه بعمل آورم:
استاد محمد سنجری، زنده یاد استاد اسفندیار دوستانی، زنده یاد استاد منوچهر سالیا، استاد فارق فتاحی، استاد لفته سه برادران، استاد حسن اهوازی، استاد ایرج امیدوار، استاد رضا مجدی، استاد عبدالوهاب بزمه، عیسی اکرمی
و تعداد زیادی از اسطوره های فوتبال آبادان و یادی کنم از دوستان به معراج رفته ام شهید عباس علیزاده، عبداله سخراوی و زنده یاد علی اهوازی روحشان شاد و یادشان همیشه گرامی باد.
سیروس

No comments:

Post a Comment