Friday 12 July 2013

درود به شما جناب آقای علی فیروزی لطفا خودتتان را معرفی کنید و کمی از فعالیتهای ورزشی که داشتید برایمان بگویید تا عزیزانی که شما را نمیشناسند بتوانند با شما آشنایی پیدا کنند
- علی فیروزی هستم و فوتبال را از آسفالتهای داغ و کوچه و پس کوچه ها و زمینهای خاکی شهرم آبادان شروع کردم و اولین تیمم تیم شهرداری آبادان بود و تیم دوم همتیم سپه و بعد به تیم صنعت نفت آبادان پیوستم و بازی در تیمهای نادی النصر امارات و نادی السعد و نادی النتظام قطر را هم در کارنامه ام دارم. در دههای 60 و 70 هم بازیکن تیم ملی ایران بودم و تا سال 69 فوتبال بازی کردم و از آن به بعد مربی تیم صنعت نفت آبادان بدم تا سال 78 و در تیمهای دیگر هم مثل پاس تهران - فولاد خوزستان - اسقلال اهواز و ایرانجوان بوشهر کار مربیگیری میکردم و مدرک بین الملی را هم از کشور انگلستان را دارم

1- چرا فوتبال خوزستان و مخصوصا آبادان که زمانی بازیکن صادر میکرد به تیم ملی به این روز افتاده؟

- فوتبال خوزستان و مخصوصا فوتبال آبادان بعد از جنگ تحمیلی به دلیل عدم برنامه ریزی و هدف گذاری مشخص و احداث نکردن زیر ساختها و نبودن امکانات کافی برای جوانان از قدرت خودش فاصله گرفت. در آبادان بعد از گذشتن 20 سال هنوز یک استادیوم فوتبال تاسیس نشده است و تیمهای فوتبال هم به دلیل هزینه های سنگین و سرسام آور منحل میشوند و مسولان و مدیران هم هیچ فکری برای آن نمیکنند. فوتبال و بطور کلی ورزش مثل سایر معقولهای اچتماعی و اقتصادی نیازمند به برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری است که متاسفانه محبوبترین رشته ورزشی این شهر که تاریخی و پیوندی ناگسستنی با مردم این دیار دارد برایش هیچ فکری نکرده اند و روز برروز هم فاصله اش با دیگر شهرهای کشورمان زیادتر میشود.

2- علت برکناری شما چه بود؟
علت برکناری من فنی نبوده بخاطر اینکه زمانیکه تیم را من تحویل گرفتم چیزی دیگر از تیم باقی نمانده بود تیم ته جدولی صنعت نفت بدون روحیه و بدون ابزار لازم و تنها کاری که ما توانستیم در آن برهه انجام بدهیم و با توجه به بازیهای حساس که با تیمهای بزرگی مثل استقلال تهران و سپاهان اصفهان و فولاد خوزستان که در لیگ اول تا سوم و هر کدام مدعی قهرمانی بودند من به عنوان مربی در کنار تیم بودم با این تیمهای قدر باری کردیم که توانستم روحیه برد را به تیم برگردانم و تیم را تشویق کنم که رو به جلو بازی کنند و بقول خود بازیکنان که هیچوقت با دو بازیکن در محوطه هیجده قدم تیم حریف حاضر نمیشدند ولی در زمان من تیم شروع کرد رو به جلو بازی کردن و خوب هم بازی میکردند. بهرحال همه بازیها را دیدند که استقلال را در در استادیوم آزادی چگونه تحت فشار قرار دادیم و تیم فولاد خوزستان را در آبادان بعد از 21 بازی که نباخته بود شکست بدهیم بهرحال توانستیم کاری کنیم که این تیم روند رو به رشدی را داشته باشد اما متاسفانه برخی از مسئولان و مدیر عامل باشگاه نمیتوانستند در کار من دخالت کنند و از روز اول سر ناسازگاری را با بنده گذاشتند و پیشنهادیهای عجیبی برای بازی دادن بعضی از بازیکنان که به نظر من بازیکنان بومی بهترشان بازی میکردند و آنها بدنبال فرصت مناسبی بودند تا ممانعت کنند از همکاری من با تیم نفت که بلاخره به هدفشان هم رسیدند.

3- چه دستهایی نمیگذارد فوتبال آبادان پیشرفت کند و چه باید کرد با این دستها تا کوتاه شوند؟
یک سری افراد سودجو در فوتبال آبادان وجود دارد که منافع خودشان را در تیم صنعت نفت آبادان میبینند و چند سالی است که در کنار تیم جای خوش کرده اند و از طریق فریب مسئولین و ارتباطات سیاسی و عوام فریبی از منافعشان دفاع میکنند. این افراد هیچ سابقه ای در فوتبال ندارند و متاسفانه مقامهای بالا در تصمیم گیریهای ورزش و مخصوصا فوتبال آبادان را دارند و مانع این میشوند که پیشکسوتان به این تیم بیایند و در این تیم کار کنند بهرحال اگر پیشکسوتان پایشان در فوتبال آبادان باز شود منافع این آقایان از بین میرود و پیشکسوتی که آبرویش را در نتیجه گیری تیم میبیند نمیآید آبروی خودش را به خاطر شهرت از بین ببرد چون شهرت را قبلا بدست آورده است و به همان افتخارات گذشته خود کفایت میکندو بدنبال منافع شخصی در تیم نمیگردد که متاسفانه این آقایان مخالف این هستند چون منافع آنها با منافع یک پیشکسوت که دلش برای تیم شهرش میسوزد فرق میکند. البته گروهی ار پیشکسوتان متاسفانه گول آقایون رو خورده و آب به آسیاب این آقایون می ریزنند.

4- عده ای از تماشاگران آبادانی میگویند که نفت باید از بازیکنان بومی استفاده کند آیا به نظر شما در حال حاضر مرز و بومی در فوتبال وجود دارد؟

- نفت آبادان زمانی میتواند یک تیم بومی داشته باشد که برای فوتبال پایه سرمایه گذاری و یک آکادمی خوبی را تاسیس کرده باشد. البته به نظر بنده در فوتبال امروز بعث بومی و غیر بومی در فوتبال وجود ندارد بلکه به کیفیت بازیکنان در نتیجه گیری تیم مهم است حال این بازیکن بومی و یا غیر بومی باشد اما وقتی تماشگر آبادانی میبیند که بازیکن غیر بومی تیم نفت تاثیر گذار نیست و کاملا بی کیفیت و بی انگیزه میباشد سراغ بازیکن بومی را میگیرد و شعار بازیکن بومی را میدهد و کلا نظر بنده این است که اگر قرار است بازیکن غیر بومی در تیم نفت داشته باشیم باید بازیکنی را در اختیار بگیریم که از بازیکنان بومی با کیفیت تر باشد.

5- به نظر شما چه باید کرد تا فوتبال پر باری داشته باشیم در ایران و محصوصا در خوزستان و آبادان ؟

-به نظر من باید برنامه ریزیهای دقیق و سرمایه گذاری در بخشهای خصوصی فوتبال و ساخت زیر ساختمانها و امکانات در ورزش و آموزش مربیان فوتبال در کلاسهای فیفا , بهرحال یک کار پایه ای و زیر بنایی میخواهد که حداقل 15 سال زمان میبرد تا ما بتوانیم ورزش و فوتبال این شهر را که متاسفانه هیچگونه امکاناتی ندارد و هیچگونه برنامه ای برایش انجام نشده است را باز بروی زبانها بیاندازیم و امیدوارم یکروز این اتفاق به بیفتد که تیم نفت یک آکادمی خوبی را داشته باشد و با استخدام کردن مربیان خوب خارجی برای تیمهای پایه که بتوانند از بازیکنان بومی خود مثل تیم فولاد خوزستان از بازیکنان آکادمی خودش استفاده کند و بازیکنان خوبی را تحویل تیم ملی و دیگر تیمهای کشورمان بدهد. به امید روزی که فوتبال آبادان با مدیران مدبر ادره شود که شاهد شکوفا شدن این تیم با ریشه در کشومان باشیم.
سیروس

No comments:

Post a Comment